מאת דנה גולדשטיין, סמנכ"ל לקוחות ופיתוח מקצועי, Daze Online Marketing
במציאות הדיגיטאלית המאפיינת את חיינו, אתר האינטרנט שלנו מחליף בפועל את חלון הראווה של החנויות ברחוב. מעבר לכך שעליו להיות אסתטי ונקי ולהציג ללקוח הפוטנציאלי מידע רלבנטי, מרכיב מהותי נוסף אשר עם הזמן הולך ומקבל יותר ויותר חשיבות בתכנון האתרים הוא חוויית המשתמש. בדיוק כמו חלון הראווה, אתר האינטרנט שלנו צריך להיות נגיש וברור, והגלישה והניווט בו צריכים להיות פשוטים ואינטואיטיביים גם למשתמש פחות טכנולוגי. חברות גדולות מבצעות תהליכי אפיון במאות אלפי דולרים, אבל גם עסקים קטנים ובינוניים יכולים לבצע בעצמם אפיון פשוט לאתר אשר ישפר פלאים את חוויית הגלישה בו.
1. ניווט והתמצאות – במרבית האתרים ניתן היום לסמן לגולש בצורה פשוטה היכן באתר הוא נמצא. כדאי להדגיש לגולש בדיוק היכן הוא נמצא באמצעות הדגשה של התפריט שבו אנחנו נמצאים, ולהראות לו את הנתיב שדרכו הגיע למיקום הנוכחי באמצעות "פירורי לחם" בראש העמוד, או, תעזרו לגולש להבין היכן הוא נמצא על מנת להקל על הניווט וההתמצאות באתר.
(נתיב "פירורי לחם" – Breadcrumbs)
2. אינטראקטיביות – עזרו לגולש להבין אילו חלקים של האתר הם אינטראקטיביים. בין אם באמצעות הגדרת Mouse-Over בפריטי תפריט, או שינוי אייקון הסמן כאשר מרחפים מעל קישורים, כאשר הגולש מזהה בצורה ויזואלית שפריט כלשהו הוא לחיץ פעולת הלחיצה היא כמעט אינסטינקטיבית, זה מפתה ללחוץ ולראות לאן זה מוביל.
3. אחידות – מומלץ מאוד לשמור על אחידות בעיצוב עמודי האתר. כך למשל כדאי להשתמש בפונט מסוג Arial בגודל 12, שתמיד ייראה זהה ואחיד בכל סוגי הדפדפנים בגוף הטקסט. בנוסף, להקפיד שלא לעשות שינויים תכופים של צבעי הטקסט וגודלו, להשתמש בקו תחתון רק בקישורים, להקפיד על רווחים בין טקסט לתמונות, לשמור על גודל אחיד של התמונות ברחבי האתר. ככל שהעיצוב וההעמדה יהיו אחידים יותר לאורך האתר, כך יהיה קל יותר לדפדף בין העמודים השונים ולקלוט את התוכן.
(אתר ללא אחידות)
4. שמרו על פשטות – עיצוב ייחודי ומעניין הוא אמנם ערך מוסף חשוב, אבל בה בעת לא צריך "להמציא את הגלגל". אלא אם מדובר בעיצוב ובניית אתר ברמה מקצועית גבוהה על ידי אנשי מקצוע מיומנים, מומלץ מאוד לשמור על מבנה אתר קלאסי ופשוט. אשר מקל על הגולשים לגלוש באתר. מבנה פשוט כולל: באנר עליון המשלב את לוגו העסק, כותרת תחתונה עם דרכי ההתקשרות עם העסק, שורת תפריטים קצרה, סרגל צד עם טופס יצירת קשר וטקסט שיווקי/תדמיתי במרכז. מומלץ כי התפריט יכיל לפחות את הפריטים הבאים: עמוד הבית, אודות, עמוד מוצר, עמוד יצירת קשר . כמו כן כדאי להקפיד שהלוגו יהיה מקושר תמיד לעמוד הבית. אלא אם יש צורך מהותי מומלץ שלא יהיו יותר מ-5 לשוניות בתפריט.
5. הקלו על הגולש לדבר איתכם – ככל שתתנו לגולש יותר הזדמנויות וכלים ליצור איתכם קשר, כך יגדל הסיכוי שירצה לעשות זאת. כך למשל מומלץ שטופס יצירת קשר יופיע בצד העמוד מעל הגלילה, ועוד מומלץ שיחד איתו יופיע בצורה ברורה גם מספר הטלפון שלכם. במידה ויש גלילה בעמוד אפשר וכדאי להוסיף טופס יצירת קשר גם בתחתית העמוד. בנוסף כמובן יש להקים עמוד יצירת קשר ייעודי, וכן להקפיד שבעמוד זה, כמו גם בכותרת התחתונה הקבועה של האתר, מופיעות כל דרכי ההתקשרות האפשרויות איתכם.
אפיון האתר הוא חלק מקדים מהותי בבנייתו. תכנון נכון של האתר, ובכלל זה מיקומי המרכיבים השונים ותוכנם, תוך יישום של הדגשים הפשוטים אותם ציינתי, יקל על תהליך העיצוב והתכנות, אך חשוב מכך, יעזור לכם לתת לגולש נתיב גלישה פשוט, נגיש וקל ל"עיכול", ובסופו של דבר יוביל ליותר המרות וליותר הזדמנויות מכירה איכותיות.